Orice intreprinzator trebuie sa detina o forma de organizare pentru a putea sa isi desfasoare activitatea. Prin urmare din multitudinea de forme de organizare precum: S.R.L. (societate cu raspundere limitata), S.A. (societate pe actiuni), P.F.A. (persoana fizica autorizata), fundatie, s.a.m.d. trebuie sa isi aleaga cu mare atentie o structura potrivita desfasurarii activitatii, pe care o intreprinde.
De cele mai multe ori aceasta alegere este facuta fara a se consulta in prealabil cu un avocat sau cu un contabil, optiunea venind ori prin consultarea mijloacelor de informare online sau din diverse alte cai de informare: sfaturi, pareri etc.
In opinia mea orice intreprinzator ar trebui sa solicite sfatul unui avocat si a unui contabil pentru a fi sigur de optiunea, pe care o va lua. Sunt diferente foarte mari din punct de vedere fiscal aici vorbim de tot ce inseamna obligatii si taxe, dar si multe limitari in functie de forma de organizare.
Spre exemplu daca luam cazul unui P.F.A., cu siguranta multi se lasa atrasi de obligatiile si taxele mult mai ”prietenoase”, aici vorbim atat de taxele de infiintare la Registrul comertului, care insumeaza aproximativ 250 de lei cat si de taxele si impozitele la bugetul statului. Insa toate aceste aspecte pozitive vin si cu un revers al medaliei, mai ales daca persoana respectiva nu este informata.
De aceea poate daca antreprenorul vede o perspectiva de dezvoltare a afacerii ar fi mai bine sa aleaga varianta infiintarii unui S.R.L. Desi costurile sunt mai ”piperate” inca de la inceput, taxele de infiintare fiind de aproximativ 500 de lei, ma refer aici doar la Registrul Comertului, neluand in calcul depunerea capitalului social de minim 200 de lei, taxe notariale pentru specimenele de semnatura, declaratii de administrator si asociati, pe viitor tot acest efort financiar s-ar putea sa fie benefic, mai ales daca afacerea se va dezvolta.
Totusi multi aleg infiintarea unui P.F.A in cunostinta de cauza, mai ales pentru faptul ca nu vor sa se complice si limitarile expuse mai sus nu ii afecteaza prea mult fiind multumiti ata de aspectul financiar cat si de cel al perspectivei formei de organizare.
Voi puncta cateva chestiuni, cu care m-am confruntat atunci cand am infiintat aceasta forma de organizare:
In primul rand documentele necesare infiintarii unui P.F.A. sunt:
– copie de pe buletin;
– diploma de studii (in functie de CODUL CAEN care se va desfasura, aceasta trebuie sa fie diploma de studii medii sau superioare);
– dovada unui sediu profesional (contract de vanzare – cumparare al spatiului respectiv, contract de inchiriere, etc.);
– certificat de casatorie (daca exista inadvertenta intre numele de pe diploma de studii si cartea de identitate);
– specimen de semnatura (se poate obtine la notar sau se poate obtine la Registrul comertului);
– extras de rol fiscal sau incheiere de intabulare sau extras de carte funciara al spatiului cu titlu de sediu social (oricare dintre cele trei variante este in regula, pentru a se face dovada proprietarului spatiului).
Mare atentie la:
– redactarea contractului de comodat pentru sediul profesional al P.F.A.-ului (se va utiliza termenul de sediu profesional si nu sediu social, sediul social fiind termenul utilizat pentru societatile comerciale);
– atasarea la dosar a uneia dintre cele 3 variante de dovada a titlului de proprietate pentru sediul profesional: extras de rol fiscal sau extras de carte funciara sau incheiere de intabulare;
– diploma de studii (aceasta trebuie sa fie in concordanta cu CODUL CAEN avut in vedere, in functie de acesta poate fi necesara ori o diploma de studii medii, ori o diploma de studii superioare);
– certificatul de casatorie este necesar atunci cand exista o neconcordanta intre numele din cartea de identitate si diploma de studii, ca urmare a schimbarii starii civile.
Acestea ar fi cateva dintre aspectele, care merita sa fie luate in calcul atunci cand cineva se gandeste la inmnatricularea unui P.F.A.
0 comentarii