Problemele din ultimul timp la nivel geo politic, ma refer aici la exodul imigrantilor din Siria a adus in atentia opiniei publice o idee mai mult statutul imigrantilor in Romania, statut ce este reglementat prin anumite legi ca de pilda: Ordonanta de urgenta nr. 194 din 12 decembrie 2002 privind regimul strainilor in Romania, Legea 122 din 2006 privind azilul in Romania.
In cadrul Ordonantei de urgenta nr. 194 din 12 decemrie 2002 ni se expun o serie intreaga de modalitati prin care un strain poate sa traiasca, sa lucreze in Romania, dar si o serie de obligatii pe care acesta le are de la momentul obtinerii unui permis de sedere temporara sau a unui permis de sedere permanenta.
Ce se intampla daca totusi aceste obligatii sunt incalcate de catre strainul care a dobandit un drept de sedere in Romania?
De cele mai multe ori strainul care a incalcat o obligatie prevazuta de legislatia strainilor in Romania va fi nevoit sa paraseasca teritoriul tarii noastre, urmand ca mai apoi sa se poata intoarce dupa ce anumite termene sau obligatii au fost indeplinite de catre acesta. Exista cazuri cand aplicarea legii privind returnarea strainilor nu se poate face imediat din cauza faptului ca nu exista modalitati de returnare a acestuia spre exemplu: nu sunt zboruri catre destinatia respectiva in decurs de 2-3 saptamani de la momentul la care autoritatile descopera ca strainul domiciliaza ilegal pe teritoriul Romaniei. In cazul acesta strainul va fi luat in custodie publica pe teritoriul Romaniei in centre special creeate pentru acest lucru, centre care de cele mai multe ori se aseamana centrelor de detentie, bineinteles acestea nefiind in aceeasi stare deplorabila.
Este azilul o parghie prin care strainul poate sa fie eliberat din custodia publica si implicit din centrul de detentie?
Regimul azilului este prevazut in Legea 122 din 2006 si prevede diferite cazuri in care un strain poate solicita acest drept, precum si obligatiile pe care acesta le are de la momentul la care dobandeste acest drept. In orice caz raspunsul la intrebarea de mai sus este unul afirmativ, astfel in conformitate cu art. 6 din Legea enuntata anterior: ,,impotriva solicitantului de azil nu pot fi luate masuri de expulzare, extradare, sau de returnare fortata de la frontiera ori de pe teritoriul Romaniei, cu exceptia cazurilor privind prevenirea si combatarea terorismului.”
Cine poate depune o cerere de azil?
Cererea de azil va fi depusa in scris sau oral la autoritatile competente si ne referim aici la: structurile Oficiului Roman pentru Imigrari, structurile Politiei de Frontiera Romane, structurile Politiei Romane, structurile Administratiei Nationale a Penitenciarelor din cadrul Ministerului de Justitie de catre oricare cetatean strain sau apatrid, iar din continutul cererii va trebui sa rezulte ca acesta solicita protectia statului roman.
In articolele urmatoare vom expune mai multe detalii despre cererea de azil si ne referim aici la: conditiile de depunere a cererii de azil, procedura judecarii cererii de azil, conditiile de depunere a cererii de azil si orice alte detalii ce tin de aceasta procedura. In prezentul articol am vrut doar sa mentionam una din modalitatile prin care se poate ,,ocoli” legislatia privind returnarea unui strain.
0 comentarii