Ramura de drept a achizitiilor publice este destul de complexa avand in vedere faptul ca avem de-a face de multe ori si cu detalii tehnice si operationale cunoscute de clienti atunci cand participa la licitatii.

De cele mai multe ori (in functie de tipul de licitatie) o licitatie incepe cu o oferta de participare avand in vedere caietul de sarcini propus de catre autoritatea contractanta pentru diverse servicii, achizitii de bunuri s.a.m.d. Desi legiuitorul a dorit sa propuna o procedura rapida sau a vrut sa aiba in vedere o astfel de procedura, acest lucru nu prea i-a iesit, de ce spun acest lucru? ei bine lucrurile se misca foarte greu atunci cand avem de-a face cu o procedura de atribuire a unui contract public.

Procedura de contestare incepe la CNSC (Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor), acest lucru intamplandu-se abia dupa ce un participant a fost declarat castigator al licitatiei in sine. Termenul de contestare la CNSC este de 5 zile sau de 10 zile, in functie de valoarea contractului pe care autoritatea contractanta  il pune la bataie.

Contestarea la CNSC a unei licitatii implica redactarea unei contestatii ce are la baza aspecte juridice, dar si multe aspecte operationale, tehnice pe care le stie de cele mai multe ori clientul in calitate de participant la licitatie.

Ce se intampla daca nu suntem multumiti de decizia CNSC?

Deciziile CNSC pot fi contestate la Curtea de Apel, sectia de contencios – administrativ si fiscal de pe raza caruia se afla sediul autoritatii contractante, conform Legii nr. 98/2016, lege care a abrogat OUG nr. 34/2006. Astfel in cazul in care participantul nu este multumit de decizia CNSC poate formula o plangere in acest sens la Curtea de Apel.

Cu siguranta procedura este una greoaie, insa multe companii au obiecte de activitate ce presupun o relatie de colaborare cu autoritati ale statului, iar aceste contracte pot fi atribuite doar in urma unor licitatii de atribuire.