Marca asa cum este ea definita reprezinta un semn susceptibil de reprezentare grafica ce deosebeste produsele sau serviciile unei persoane fizice sau juridice de cele apartinand altor persoane.

Marca poate sa creeze un brand si la un moment dat exista posibilitatea ca o companie sa fie recunoscuta in functie de specificul marcii. Este cunoscut faptul ca branding-ul in ziua de astazi este foarte important pentru o companie si poate sa reprezinta si succesul sau de ce nu, esecul acesteia.

Totodata marca reprezinta una dintre modalitatile de protejare pe teritoriul tarii si nu numai a unor semne distinctive ce apartin unei companii si anume: cuvinte, nume de persoane, desene, litere, cifre, elemente figurative, forme tridimensionale sau forma produsului, ambalajului, combinatii de culori sau orice alta combinatie a respectivelor semne.

Orice marca va putea fi inregistrata la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, intreaga procedura durand aproximativ 6 luni de zile.

Marcile se clasifica astfel:

a) marca verbala – reprezinta o denumire, un slogan, scrise cu caractere standard;
b) marca figurativa – reprezinta un element grafic (desen) care nu contine litere sau cifre;
c) marca combinata – reprezinta o denumire scrisa cu o grafica deosebita si/sau in culori sau o denumire insotita de un element grafic (desen);
d) marca tridimensionala – reprezinta marca constituita din forma produsului sau a ambalajului sau orice alt semn tridimensional care permite identificarea unui produs sau serviciu.

In functie de natura solicitantilor, marca se poate clasifica astfel:

a) marca individuala – reprezinta marca a carui solicitant este o persoana juridica si fizica;
b) marca colectiva – reprezinta marca destinata sa serveasca la deosebirea produselor sau a serviciilor membrilor unei asociatii de produsele sau serviciile apartinand altor persoane. Inregistrarea marcii colective este conditionata de existenta si depunerea unui regulament in care sa se indice persoanele si condtiile in care acestea sunt indreptatite la utilizarea marcii.
c) marca de certificare – reprezinta marca a carui solicitant este o persoana juridica legal abilitata sa exercite exclusiv controlul produselor si serviciilor in ceea ce priveste calitatea, materialul, modul de fabricatie.

O marca va fi protejata timp de 10 ani, numai pe teritoriul Romaniei, aceasta perioada putand fi reinnoita pentru oricate perioade de 10 ani. De asemenea drepturile asupra marcilor pot fi transferate oricand prin intermediul unei cesiuni sau a unei licente, pe toata perioada de protectie a marcii.

In opinia mea intreprinzatorii ar trebui sa ia in calcul inregistrarea la OSIM a marcii ce inglobeaza afacerea lor pentru a nu exista surprize mai tarziu referitoare la ,,furtul de imagine”, mai ales daca se investeste mult in crearea unui brand ce poate fi foarte usor apropiat marcii in sine.